When I grow up.. I wannabe a Dr.

Five guys. Malaysians. Once medical students. Once stuck in a house in Summerstown Cork. NOW all Doctors, going separate ways. What will they be up to?? ish macam macam.....

Subscribe
Add to Technorati Favourites
Add to del.icio.us
Saturday, January 24

ketam melayu ... ketam cina

cakap-cakap ilman aiman

just now, we had this discussion where it led to this story. and for those who are unaware of the metaphors in between the words, then this is a story about the Malay, the Chinese, & success...

once upon a time in a land far far away..

.... ada seorang melayu yang ingin makan lauk ketam. Pada pagi tu dia pergilah ke pasar borong dan berjalan ke satu kedai milik cina yang menjual ketam.

Melayu : Apek! Itu ketam ada jual ka?

Cina : Ada…ada…lu mau ketam cina ka ketam melayu?

Melayu : Aik! Ketam pun ada melayu dengan cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam melayu, mana ketam cina?

Cina : Itu sana dalam bekas ada tutup…ketam cina……sana dalam bekas tak ada tutup… ketam melayu la…

Melayu : Apa pasal ketam cina apek kasi tutup…ketam melayu apek tak kasi tutup?

Cina : Itu ketam cina kalau satu ekor keluar…yang lain akan tengok dan kasi belajar macam mana boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua ketam pandai keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.

Melayu : Ketam melayu tak itu macam ka?

Cina : Ketam melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi…jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar…yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.

Begitulah cerita ketam melayu dengan ketam cina. Hakikatnya, jika orang cina berniaga… cina lain tak kacau… dia tengok aje dan belajar macam mana boleh berjaya. Cina yang dah berjaya tu pulak, akan ajar cina lain agar berjaya jugak. Kalau orang melayu, bila satu melayu nak berjaya, melayu lain akan guna apa saja supaya melayu tu jatuh balik. Macam ketam melayu, bila sekor ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, at last sorang pun tak dapat naik . Lepas tu mulala bergaduh sesama sendiri. Rata² melayu orang melayu macam tu. PHD (Perasaan hasad dengki) begitu tebal dalam diri mereka.


p/s: this has nothing to do with anybody. just food for thought


9 kritikus:

nur said...

ketam india cmner pulak?? heheh

Wahidah said...

tu la susahnya..mcm mn melayu nak maju...kalo byk PHD ni...hurm...tp selalu je jd mcm ni..mcm tk bertamadun jer kn....

ilman aiman said...

melayu suke PHD, melayu mudah lupa, tapi melayu peramah..


kata ameen yg quote dari tun. =D

Anonymous said...

ahhhh. tak kira, ketam melayu, ketam cina, ketam omputeh... buat gulai masak lemak, sodaappp nanti..

shahied said...

i second that aiman. mmg banyak perasaan hasad dengki dikalangan org melayu. almost like a pandemic. tgklah betapa byknye hasil bomoh2 yg keje utk santau, sabotaj org yg berjaya... penyakit yg sekian lama menular.. aummm
tapi ketam memang best. ketam masak lemak,pergh.. terbaik..menjilat jari..

izadiskandar said...

kadang kadang terfikir daku, what is wrong with us?

anakmelayudirantau said...

melayu mmg tak penah habis dgn masalah...terlalu negative..nak tahu kenapa suka dengki antara melayu?? sebab mereka tahu kalau diri sendiri nak compare dgn bangsa asing mmg sampai bila pun mereka takkan menang...jadi apa mereka buat? merendah-rendahkan, menjatuhkan melayu lain utk nampak dia la melayu yang paling bagus......PATHETIC

Wahidah said...

aper2 pun tiba2 jd lapar ketam la..hehehe

Anonymous said...

Hdqpou [url=http://hermeskelly.finniwolf.com][b]hermes kelly handbags[/b][/url] hermes wallets http://hermeskelly.finniwolf.com Tkvfcm Utpbix hermes bag