When I grow up.. I wannabe a Dr.

Five guys. Malaysians. Once medical students. Once stuck in a house in Summerstown Cork. NOW all Doctors, going separate ways. What will they be up to?? ish macam macam.....

Subscribe
Add to Technorati Favourites
Add to del.icio.us
Tuesday, November 4

huargh! selasa with ameen.again.

cakap-cakap brainbarrier

Salam

hari ni aku nk borak psl gejala2 kt mesia ngan korang
secara spesifiknye pasal gejala sosial
bukan apa..td borak2 dgn amy (pronounced ‘aimi’) kt spital psl isu nih
lain org, lain pandangan so ni pandangan cetek aku..

korang rasa msia ni gejala sosial die semakin baik ke buruk?
Well aku personally rasa semakin buruk!
Dari pengalaman aku, sesetengah org mmg perangai cam sampah

Cth 1
mcm kt umah aku kt taman tun, tempat punye la hangar bingar (umah depn lebuhraya ldp), tapi jiran aku siap bley kene rompak mase tengahari beb!
Cth 2
Orang melayu (hmm muslim) minum arak dgn slumbernye… apatah lagi kalau kawan sendri minum dpn2.
Cth 3
Mak aku penah hampir kene ragut handbag dpn umah. Cilakak tol la mamat naik motosikal tu.
Cth 4
Dr Faisal’s (abe) punye sedare kene rompak lepas kuar dari keter dpn umah die.siot je..

Blom lagi dgr kisah aimi (pronounced ‘amy’) kt kemaman.. perangai orang kampungnya
Inipun aku tak ckp pasal berita2 dlm suratkhabar yg menyayat hati.sob3

Mungkin dari segi kesedaran politik ada sedikit perubahan positif..sedikit je..

Apa nk jadi? Tekanan hidup/ekonomi? Sistem pendidikan yg sampah? Pemimpin korup? Polis tidur?

Yg penting…salah siapa? Ke bende ni korang nampak ‘biase’ je?

Serius aku risau

13 kritikus:

maestronine said...

again.. i say a very brilliant topic to be discussed.. clap2 ameen (pronounced as biskut)..

sat lg aku tambah2 eh.. nk tgk champions league skjp sambil menjamu selera..

Unknown said...

so ape kate ko balik msia ameen n try tukar system kat msia..sapelagi nak ubah kalau bukan kite kan..aku maybe limited sebab pompuan kalau dapat husband xkasi socials/politics susah lakan..lalala

theclumsydoctor said...

saya, yusma (pronounced 'angry woman' by izad) bersetuju.

sbg contoh, me myself, i don't mind travelling alone, here in Ireland, or even to UK. even though sometimes u get those prejudiced/racist attitude from some, i don't bother that much.

but jalan2 sorang2 in Malaysia, or KL in that matter, that's a different story. walaupun saya wanita garang, saya pun x berani.

if we're trying to find someone to blame, semua pihak salah.
but i personally believe, how we became who we are and how we see things, most of the time are based on how we are raised & our childhood experience.

and i think, to me personally, to be inspired by someone is important. some of us might have mighty parents who would move mountains if they can for their kids, but not all people have that. and the public figure that we have in Malaysia is not that inspiring either.
Unless you think Mawi is a role model for all our teens. Heh.

In conclusion: Risau. Yes. Who to blame? The list would never end. What can we do?
now there's a question.

Wahidah said...

mmg risau kan pun...masalha sosial makin mnjadi2...mcm today..one of my 'click' kena ragut..sian sgt...nasib baik la die tak aper2...isk3.....

Anonymous said...

agenda perubahan..di mana bermula? ubah sistem? ubah individu? ubah negara?..nak ambik modal perubahan cara apa? cara islam? cara rasulullah? cara barat? cara manusia tanpa Tuhan? mmm..tepuk dada tanya iman..

rasulullah bawak agenda perubahan masyarakat yang mungkar ketika itu dengan mengubah individu2 masyarakat2 terbabit..ditanam aspek keimanan kepada Allah supaya setiap saat dan tika merasa takutkan Allah..bila wujud rasa takut kpd Allah, maka sudah pasti manusia tidak berani berbuat kemungkaran...undang2 hanya wujud untuk mengawal keadaan dari luar..tetapi dari dalam diri manusia "undang undang" keimanan lah yg menghalang manusia dari melakukan kemungkaran..

begitulah kepentingannya aspek pendidikan islami yg bersifat rabbani dalam membentuk masyarakat..bersifat rabbani nih maksudnyer pendidikan islam yg bersumberkan dari wahyu Illahi i.e Al Quran dan sunnah...pembentukan individu yang soleh dan beriman akan bergabung secara besar2an sehingga membentuk sebuah masyarakat yg soleh..bila terbentuknya masyarakat yg soleh, pastinya suasana dan bi'ah yg soleh akan mampu utk diwujudkan..begitulah sunnatullah nyer kawan2 sekalian...

sekadar berkongsi apa yg aku fahami...

(serious plak mode komen aku kali nih..heheh)

Anonymous said...

(sambungan)

nak ubah masyarakat..kita semua blh melakukannya dengan kita merubah diri kta sendiri..aku raser x layaklah kita nak hukum org tuh salah..org nih tak betul...sedangkan siapalah kita utk menghukum manusia lain..hak2 menghukum nih milik Allah swt semata2..

tetapi, perkara paling kecil yg blh kita lakukan ialah kita mulakan dengan diri kita sendiri..berubah menjadi manusia yang lebih baik dan sentiasa memperbaiki iman kita..sekiranya jika setiap daripada kita berusaha utk berubah ke arah kebaikan dan saling menasihati, pastinya tidak mustahil akan wujud satu masyarakat manusia yang akan sentiasa melakukan kebaikan..we are in ctrl of ourselves kan? bknnyer org lain..nak buat jahat pun, hati kiter jugak yg menghasut..nak buat baik pun, atas pilihan keimanan kita sendiri..keadaan hanya menggalakkan sahaja..tp at the end of the day, pilihan utk membuat baik atau jahat semuanya terletak kepada diri kita sendiri..jd wajarlah kita mulakan perubahan masyarakat dengan kita merubah diri kita sendiri dahulu..

maka andai kita sudah berumahtangga nanti, kita didik pula anak anak kita dengan nilai2 kebaikan/keislaman/keimanan yang kita fahami..oppss..x nak argue pasal anak2 kuar rumah nnt kener hasut gak ngan kengkawan..itu citer lain beb..at least kiter dah didik anak2/ahli keluarga kita utk sentiasa memiliki nilai2 kebaikan...

jadi perubahan itu bermula dengan diri kita kan? tak gitu ke kawan kawan sekalian...

~nasihat buat diri sendiri juger~

Anonymous said...

biskut? aku rasa ko salah org ni nik

heh yusma garang? mane ade. betul.. kalau kt msia, especially perempuan, please..please..jgn la jalan sorang2. Siang ke malam ke..

thanks zul untuk perkongsian. aku sgt setuju la dgn zul.semua dari dlm diri sendri. tapi bagi aku tak salah utk menyalahkan org lain sebab kita tau org tu mmg jelas salah.

oh ye. lelaki kt puduraya kalau bwk beg besar2 tu jaga sket pasal member aku penah dihunus pisau (depa ingat dari kampung). and prempuan kene bawak pepper spray (ade salesman jual pepper kt kitorang masa tgh makan2 kt gerai!)

Anonymous said...

bole tak pada suatu ketika aku berpikir..bile aku ada anak aku nak besarkan mereka di sini instead of balik msia..kat sini rasa lagi 'selamat'..selamat dr segi physical and dr segi rohani..

here, its only black or white..apa yg salah tu salah and apa yg betul tu betul..kat msia banyak bende yg kelabu asap..jgnkan anak2 aku, aku pon konfius dok kat msia tu..(tapi bak kata encik zul, semua berbalik kepada diri sendiri)

dr segi physical lak..aku ingat lg time aku kat stansted sengsorang tgh tunggu flight..pastu nak gi terkucil..beg lak masa tu cam besar and therefore malas nak angkut masuk tandas..so hanya dgn yakin dgn Allah aku pon masuk tandas and tinggalkan beg tu..after like 15 mins..beg tu still ada kat situ..tak tersentuh pon..aku rasa kalo situasi yg sama tp kat pudu..harus lesap dah kan..beg yg di tgn orang pon blh kene balun..

Witty Angel said...

alamak baru aku perasan aku gune acc uccmed09..hahahaha...

Anonymous said...

hm, another heavy talk. baguih btul rr blog ni, mengajak org berpikir.

so zul ckp start dgn diri sdiri? cool, i agree completely. tp, masalahnyer..cane nk ngajak org len utk start dgn diri sdiri? textbook answer will say peranan media, nasihat-menasihati, etc. but obviously, these have done so little.

maybe we need new ideas, but dun ask me. im out if ideas :)

so, my point is..susahnye nk influence org len utk buat baik. sebab 2 rr kot kte ade lebih ramai nabi than rasul ;)

Anonymous said...

yer cik milah dan kawan kawan lain...sbb tu pentingnyet utk kiter sentiasa menasihati dan memperingati satu sama lain...sentiasa influence kengkawan dan mereka2 yg berada di sekeliling kita utk melakukan perkara2 kebaikan..heheh...lgpun kalo tgk dlm quran memang itupun tggjwb manusia dicipta Allah i.e saling memberi peringatan kepada satu sama lain...bkn takat bagi peringatan utk solat jer, puaser jer ke..tp termasuklah bg peringatan/nasihat utk kuat study, jgn ponteng kelas, rajin gi tutorial (aduss..kener kat aku blk..hahah)..

so bg jer aper2 nasihat yg blh bawak kebaikan...lgpun x rugi 1 sen pun bg nasihat nih..org yg dinasihati tuh dapat pahala sbb dgr bender2 baik..yg menasihati pun dapat pahala jugak insyaAllah...senang kan nak dapat pahala? =)..again, terpulang kpd diri sendiri utk pilih...haih terpesong nih karangan nih...

tp bak kater cik milah..kenapa cara nih masih tak berkesan yer? pada pendapat aku, tak berapa ramai lagi yang sedar tentang hakikat perubahan manusia..sbb tuh perlunyer kiter berusaha menyedarkan orang lain tentang semua ini..

lebih menyedihkan lagi, ramai juga yg suker menuding jari menyalahkan org lain kurang berusaha menyelesaikan masalah masyarakat daripada melihat kepada diri sendiri dan bertanya kepada diri sendiri.."apa yg aku dah lakukan yer?"..kalau raser malas nak ajak org buat baik, maka bender plg simple yg blh kiter buat ialah kiter ajak diri kiter utk buat baik

dan kalau kiter raser kiter x mampu nak ajak org lain buat baik, aku cadangkan, aper salahnyer biler ader prog2 yg mengajak org ke arah kebaikan tuh / prog2 yg memberi kesedaran kpd masyarakat tuh, kiter sokong program2 tersebut..bagi sokongan moral at least supaya prog2 tuh/ event tuh akan terus dapat dijalankan..yer lah supaya masyarakat dapat terdidik dengan ader nyer prog2 tersebut...again, kalau bukan kiter yg nak sokong..saper lagi?

tak ke byk option yg kiter blh buat tuh? nak ngan tak nak ajer skrg nihhh....=)

heheh..aku nih cakap ajer pandai..tp diri sendiri pun takderlah baek sgt...masih berusaha dengan struggle nyer utk menjadi manusia yg lebih mentaati Allah..harap kengkwn dapat tegur yer kalau nampak aku buat salah.. =)..salah dan silap haraplah dimaafi...wah wah wah..blh jd entry plak nih..kuang kuang kuang...

Anonymous said...

aku sokong dgn cadangan zul yg kita boleh join program2 yg bawa kebaikan dan boleh la tinggalkan program2 yg lagha dan samar2.

maybe that's the first step of many.

Anonymous said...

Setuju..semua perkara pon mmg perlu bermula dari diri sendiri. Kalo tak silap, bila ditanya apa rahsia kehebatan dan bagaimana didikan yg diberi kpd Imam Syafiee (if tak silapla), jawapannya adalah proses didikan Imam Syafiee ini bermula 40tahun sebelum beliau dilahirkan. Maksudnya datuk dan neneknya telah berusaha mendidik ibu dan bapa dgn didikan yang terbaik. Dan 2 insan terbaik ini dijodohkan lalu meneruskan didikan Islam terhadap anak2 mereka sehingga terlahirnya insan2 yang hebat.
banyak contoh sirah2 lain yang menunjukkan bahawa insan2 yang hebat di dunia ini adalah bertitik tolak drpd kehabatan ibubapa mereka. i.e Khalifah Harun ar-Rashid (leh tanya Haji Google.

Namun, dalam keadaan dunia sekarang yang institusi kekeluargaan yang mula retak, mmg payah gak nak dikata. Fitrah manusia skrg dah mula berubah..tak macam zaman dulu2. Wanita skrg tempatnya bukan lagi di rumah..wanita skrg bekerjaya. Anak2 malah dibesarkan oleh orang gaji.. Jadinya kalau ibunya org yang hebat, kehebatan itu susah nak diperturunkan kepada anak2 kalo ibunya terlalu sibuk di luar rumah.
Jerutan ekonomi skrg memestikan ayah2 bekerja kuat bagi mandapatkan pendapatan yang mencukupi bagi keperluan sekeluarga. Jadi kurang juga kualiti masa..

Kalau nak dicari salah, mmg banyak salahnya..mmg ramai yang boleh dipersalahkan. Tapi tak boleh blame them..cuma we have to do somthg to correct it.

Saya rasa pemimpin lah org perlu bertanggungjawab bagi memastikan perubahan mula dibuat ke arah yang lebih baik.

Suami/Ayah sbgi pemimpin keluarga.. Ibu/isteri sbgi pemimpin di rumah suaminya..
Guru sbgi pemimpin di sekolah..
Pegawai Daerah sbgi pemimpin di daerahnya..
Wakil Rakyat pemimpin di kawasan ADUN nya..
Ahli Parlimen adlh pemimpin di kawasan Parlimen nya..
dan PM adalah pemimpin bagi seluruh rakyat di negaranya..

"Setiap kalian adalah pemimpiin dan akan diminta pertanggungjawaban atas kepemimpinannya dan imam adalah pemimpin, dan orang laki laki adalah pemimpin bagi keluarganya, dan wanita adalah penanggungjawab atas rumah suami dan anaknya. Dan setiap kalian adalah pemimpin dan setiap kalian akan diminta pertanggungjawaban atas kepemimpinannya." (HR. Al Bukhari)

Everyone have their role..without any single excuse.. Dan saya nak pemimpin saya seorang yang mengamalkan dan mengusaha penerapan dasar Islam dalam setiap perkara yang dibuat..
Dan yang lebih baik, adalah pemimpin yang sentiasa mendampingi ulama'. Gndingan ulama dan umara' pasti menghasilkan sesuatu yang lebih baik~~

Wishing and Hoping for a better Malaysia with all the better Malaysians..